Elbilens historia

Posted in Elbilar

Det är inte bara dagens elbilar som intresserar mig utan även deras historia och dess utveckling. Det kan du läsa mer om här nedan.

Elbilar drivs av en eller flera elmotorer som försörjs med ström av ett eller flera batterier, till skillnad från vanliga bilar som drivs med bensin eller diesel. Det innebär att en elbil är det mest miljövänliga fordonet idag. Den första elbilen som konstruerades var så tidigt som år 1875 av David Salomons. Men dessvärre massproducerades inte bilarna på grund av svårigheterna att bygga laddningsstationer för batterierna. Elnätet var inte så utbyggt, vilket gjorde det svårt att introducera elbilar.

År 1888 försökte sig Ratcliffe Ward på att konstruera en elbuss, dessvärre mötte han förhinder i sitt bygge. Produktionen av bensindrivna bilar började ta fart i Storbritannien under samma tid vilket ledde till att elbilen inte fick det genomslag den behövde. I Frankrike gjordes också flertalet försök att väcka liv i elektroniskt drivna fordon under samma tid. Nicolas-Jules Raffard konstruerade år 1881 en elektronisk vagn som samma år kunde användas i den franska trafiken.

Utvecklingen tar fart

Under början av 1900-talet fann vi oss i en snabbt expanderande petroleumsinfrastruktur, något som gjorde bensin billigt, vilket i sin tur ledde till ett minskat intresse för elbilar. 1912 fick dock elbilen ett lyft i form av elmotorn, ett viktigt moment i elbilens historia. Den första bilen att köra snabbare än 100 km/h var en elbil som kördes av Camille Jenatzy år 1899. Under 1990-talet ökade framfarten för elbilen igen, den här gången tack vare bland annat miljöfördelarna.

Under tidiga 1990-talet började ”the California Air Resources Board” att förespråka och uppmuntra till en bredare användning av bensinsnåla fordon vilket genererade i ett uppsving i försäljningen av elbilar. Detta intresse för miljövänliga fordonsalternativ kom som en naturlig följd av den plötsliga miljömedvetenheten som sköljde över världen, där USA hade som ultimat mål att sänka sina koldioxidutsläpp till noll. Stora bilmärken som Ford, General Motors, Honda och Nissan började därmed att producera nya, miljövänliga elektroniska bilmodeller.

Modern historia

År 2004 började Tesla Motors, en elektronisk biltillverkare från Kalifornien, att utveckla sin bilmodell ”Tesla Roadster”. Denna bilmodell släpptes först år 2008. Det blev den första motorvägstillåtna, serieproducerade hundra procent elektriskt drivna bilen att använda sig av litiumjon-battericeller och den första helt och hållet eldrivna bilen att färdas mer än 320 km på en uppladdning av batteriet. Mellan åren 2010–2016 producerades mängder med nya elbilar och hybridbilar. Hybridbilar är elektroniskt drivna, men kompletterade med bränslemotor.

En elbils egenskaper beror huvudsakligen på dess batterier. Det är även batteriet som avgör hur långt fordonet kan färdas på en laddning. Det är just räckvidden på en batteriuppladdning som gjort Tesla till en pionjär inom elbilsindustrin. Idag är den vanligaste batteritypen i elbilar litiumjon-ackumulatorn. En typ av elbilar är bränslecellsbilar som drivs av att omvandla vätgas till elektricitet. Idag är den internationellt mest sålda elbilen Nissan Leaf. I december 2015 passerade den 200 000 sålda exemplar, endast 5 år efter sin introduktion.

Som du ser kan du hitta det mesta här och om bloggen jag skriver inte tar upp något så hör gärna av dig. Men följ mig gärna för det kommer fler intressanta artiklar som denna.